marți, 17 decembrie 2013

Problema ubicuitatii Trupului lui Hristos

In concluzie, Thunberg ne infatiseaza in lucrarea sa, viziunea cuprinzatoare si optimista a Sfantului Maxim Marturisitorul asupra omului si cosmosului, cu mare relevanta pentru misiunea Bisericii in lumea contemporana. Problemele controversate pe care le-am abordat in acest studiu sunt menite sa aprofundeze anumite aspecte din lucrarea lui Thunberg care scot in evidenta valoarea netrecatoare a cosmologiei Sfantului Maxim, acest titan al gandirii teologice crestine. Pe langa aceasta, exista in lucrarea lui Thunberg si aspecte discutabile, cum ar fi problema ubicuitatii Trupului lui Hristos, pusa in circulatie de Luther, dar inacceptabila din punct de vedere ortodox, deoarece confera Trupului lui Hristos calitatea divina a omniprezentei si transforma Trupul Domnului din realitate creata in realitate necreata. Este adevarat ca Trupul lui Hristos devine prezent pe toate Altarele unde se savarseste Sfanta Euharistie, dar nu prin el insusi, ci prin lucrarea Sfantului Duh. Dar dincolo de acestea, Thunberg ajunge la concluzia Parintilor rasariteni si a lui Maxim Marturisitorul, in special, ca Dumnezeu S-a facut om pentru ca omul sa se indumnezeiasca, pentru a pune in evidenta puterea integrativa a iubirii divine, care vrea ca sa unifice toate in Hristos. Faptura umana , ca produs al iubirii treimice, trebuie sa creasca in iubire , pentru a se odihni deplin in iubirea treimica, impreuna cu intreaga creatie. De aceea nu-L cautam pe Dumnezeu in trecutul nostru, nu-L cautam ca origine, ci ca tinta. E aici o intreaga orientare eshatologica a creatiunii, pe care o descopera astazi Thunberg, Moltman, sau Pannenberg.

Pr. prof. dr. Dumitru Popescu
din Postfata la Omul si cosmosul in viziunea Sf. Maxim Marturisitorul
de Lars Thunberg

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu