La 1352 de ani de la trecerea in vesnicie in 662, sarbatoriti in acest an 2014, in ziua de 13 august pomenim Mutarea Moastelor Sfantului Maxim Marturisitorul
III. COSMOLOGIA
1. Teoria logoi-lor
Cosmologia
Sf Maxim este exprimata in mare parte in teoria sa referitoare la
logoi, notiunea de logos ocupand in general un loc fundamental in
gandirea sa si capatand aici o dezvoltare nemaiintalnita la Parintii
greci.
Pentru
Sf Maxim, logos-ul unei fapturi este principiul sau ratiunea sa
fiintiala, ceea ce il defineste in mod fundamental, dar si scopul ei
pentru care si exista. Pe scurt, ratiunea ei de a fi, in dublul sens de
principiu si finalitate a fiintei sale. Pentru ca acest principiu si
aceasta finalitate sunt in Dumnezeu, cuvantul logos are pentru Sf Maxim
in primul rand un inteles duhovnicesc si nu se reduce la "logosul
fizic", asa cum il intelegea Aristotel.
Aceasta
este definitia principala a noriunii de logos, dar trebuie cunoscut
faptul ca pentru Sf Maxim toate insusirile fapturilor, atat ale
fiecaruia in parte, cat si comune unora dintre ele potrivt speciei sau
genului, tin tot de logoi, si acesti logoi sunt totodata cei care
guverneaza relatiile fapturilor intre ele si care, in general, asigura
ordinea si coeziunea universului, atat in ceea ce priveste miscarea lui,
cat si in ceea ce priveste latura lui stabila.
Unitatea
suprema a acestor logoi se realizeaza in si prin Logos, Cuvantul lui
Dumnezeu, Care este principiul si finalitatea tuturor logoilor. Logoii
tuturor fapturilor au fost, intr-adevar, determinati cu totii de
Dumnezeu in Logosul dumnezeiesc, Cuvantul lui Dumnezeu, mai inainte de
toate veacurile si, asadar, inainte de a fi fost create fapturile; in EL
sunt cuprinsi logoii din vesnicie si in EL subzista statornic, si prin
ei toate cele create, mai inainte chiar de a veni la existenta, sunt
cunoscute de Dumnezeu. Astfel , orice faptura, potrvit logosului sau
propriu, exista potential in Dumnezeu mai inainte de a fi veacurile. Dar
in mod real (in act) , potrivit aceluiasi logos, nu exista decat atunci
cand Dumnezeu, in marea Sa intelepciune, a socotit ca e timpul sa o
aduca la fiinta. Odata create potrivit acestui logos, tot potrivit
aceluiasi logos Dumnezeu , prin pronia Sa, o tine in viata, ii
actualizeaza potentialitatile si o conduce spre finalitatea ei,
purtandu-i de grija, tot asa cum , prin judecata Sa, o mentine in
deosebirea ei, care o distinge de toate celelalte fapturi.
Logoii
fapturilor, chiar daca sunt in Dumnezeu si in jurul Lui, nu sunt totuna
cu Dumnezeu. Sf Maxim nu numai ca subliniaza transcendenta radicala a
Logosului in raport cu ei, dar afirma si ca ei insisi au fost pusi ca
fundament de El. Altfel spus, ei nu sunt manifestari ale fiintei
dumnezeiesti. Ei nu sunt nici Idei dumnezeiesti, in sensul platonician
al termenului. Sf Maxim, urmand lui Pseudo- Dionisie, le numeste "voiri"
dumnezeiesti, ceea ce inseamna mai ales ca ei sunt intiparirea in
fapturi a vointei sau a intentiei dumnezeiesti cu privire la fiecare
dintre ele si ca ei manifesta acest plan dumnezeuiesc in creatie.
Denumindu-le astfel si raportand originea lor la "buna voire" a lui
Dumnezeu, Sf Maxim le leaga clar de iconomia Sa, ca fiind de fapt o
opera a vointei Sale, si se delimiteaza astfel net de o conceptie
neoplatonica, care ar face din ele emanatii (sau productii necesare) ale
fiintei dumnezeiesti, care, din acest motiv, ar fi conaturale cu
Dumnezeu.
2. CREATIA
Dumnezeu
este finalitatea in vederea careia toate fiintele exista, finalitate
care nu este legata de nici un alt scop. In acest mod Sf Maxim afirma
totala dependenta de Dumnezeu a creatiei si mai ales non-dependenta si
absoluta transcendenta a lui Dumnezeu n raport cu ea. Exista un adevarat
abis intre Necreat si creat, pe care Sf Maxim il exprima prin numerosi
termeni, ca diferenta, distinctie/separare, distanta, interval. Asadar ,
nu in virtutea unei necesitati naturale, ci printr-o revarsare a
bunatatii Sale. Dumnezeu a binevoit sa scoata fapturile din nefiinta, sa
le intemeieze si sa li Se comunice, sa le dea fiinta si subzistenta.
Dumnezeu
creaza fapturile prin propria Sa vointa - potrivit logilor lor pe care
i-aconceput si care suntcuprinsi in El din vesnicie - la timpul potrivit
fiecareia.
Singur
Dumnezeu, Cel ce este mai presus de fiinta, este fara inceput, mai
presus de orice conditionare de spatiu si timp, nemiscat, nenumit si
nehotarnicit, infinit, desavarsit, existand in mod simplu si absolut.
Nici
o faptura nu-si poate primi fiinta de la sine, si deci nici forma, nici
materia din care e constituita nu pot fi necreate, infinite, eterne si
nemiscate.
Orice
faptura are, prin fiinta si prin nastere, un inceput. De aceea , orice
faptura creata se situeaza intr-un timp si intr-un spatiu date, altfel
spus este de la bun inceput conditionata in existenta sa de spatiu si
timp.
Orice
faptura creata raspunde pe deasupra si unui "cum"; ea nu este "simplu",
ci "intr-un anumit mod", poseda anumite insusiri care o definesc si fac
din ea o faptura circumscrisa, relativa, marginita. Orice faptura
creata este, altfel spus, nedesavarsita, cu atat mai mult cu cat,
neexistand mai inainte, ea vinela existenta si, asadar, are parte de
devenire, mutare, schimbare, primind de la altcineva ceea ce-i lipseste.
Orice
faptura creata este de asemenea supusa lui "cat", altfel spus,
cantitatii. Fiecare faptura exista impreuna cu alte fapturi si este
circumscrisa si marginita de ele.
Toate
fapturile create au o durata, sunt supuse unei ordini care defineste
relatia lor (mai ales cea de coexistenta) cu celelalte fapturi, ca si o
anumita pozitie.
Orice
faptura creata este in miscare de la venirea ei la existenta, ca una
care nu-si are in ea insasi sfarsitul sau, pentru ca nu-si este siesi
cauza (singur Dumnezeu, Care este fara cauza, Isi are in sine insusi
sfarsitul, si asadar nu are ceva spre care sa Se miste, si este dec
nemiscat); faptura creata trebuie de aceea sa se miste pewntru a se
implini si desavarsi, adica pentru a ajunge la sfarsitul ei, care este
in afara ei si transcendent, si care este totodata cauza ei, si anume
Dumnezeu. Doar atunci cand a ajuns la sfarsitul sau, miscarea ei poate
inceta (pentru ca nu mai are "nici unde, nici cum, nici spre ce sa fie
miscata") si poate cunoaste stabilitatea care este totuna cu implinirea
si desavarsirea sa. Aceasta conceptie, nascuta din critica
origenismului, ocupa un loc central nu doar in metafizica si cosmologia
Sf Maxim, ci si in invatatura sa duhovniceasca.
Miscarea
care caracterizeaza orice natura creata este cea a puterii sale a carei
lucrare sau energie tinde catre sfarsitul care-i este propriu. Din
punctul de vedere al miscarii, nici o faptura nu este fara cauza; ci ea
lucreaza prin cauza prin care si pentru care se afla in miscare.
Nelucrand de la sine si nefiind miscate de la sine , fapturile create
sunt patimtoare, si numai cand ajung la sfarsitul lor au parte de
nepatimire, care este totodata nemiscare, stabilitate sau odihna. Acest
sfarsit este Dumnezeu, sau mai exact "infinitatea din jurul lui
dumnezeu" (adica energiile dumnezeiesti), Dumnezeu Insusi (adica
ipseitatea sau fiinta Sa) ramanand mai presus de aceasta infinitate.
De
notat faptul ca miscarea nu caracterizeaza doar fiecare fiinta in
parte, ci intregul univers, potrivit uni proces de dilatare si de
contractie.
Sf
Maxim are asadar, o viziune profund dinamica despre universul intreg si
despre fiecare dintre fapturile create, fiecare creatura si tot
universul fiind concepute ca animate odata cu venirea lor la existenta
de o miscrae care le indreapta spre Dumnezeu, pentru a-si afla in El
implinirea.
Existenta
fiecarei fiinte si timpul acestei existente sunt de aceea concepute ca o
distanta si un interval care separa venirea ei la existenta de
stabilitatea la care va ajunge atunci cand isi va afla in Dumnezeu
sfarsitul si implinirea, si pe care ea trebuie sa o strabata
miscandu-se. Aceasta distanta si acest interval corespund celui de-al
doilea termen al triadei genesis-kinesis-stasis, dar si celui de-al
doilea termen al acestei triade alnaloge inceput-mijloc-sfarsit. In
infinitatea la care omul trebuie sa ajunga dupa depasirea celor
marginite, nu va mai fi interval: in stasis, diastasis va fi desfiintat.
Departe
de a fi semnul unei caderi, cum cugetau origenistii pe linia
platonismului si a neoplatonismului, miscarea este, asadar, un dar
providential al lui Dumnezeu facut creaturilor Sale pentru a permite
desavarsirea si implinirea lor; pentru fapturile inzestrate cu ratiune
ea este totodata o cale de a -si pune in lucrare libertatea, distanta
care le separa de Dumnezeu fiind pentru ele insusi spatiul de
manifestare a libertatii si realizarii lor spirituale, altfel spus
spatiul de actualizare voluntara, in existenta lor, a ceea ce potential
este deja realizat in logosul firii lor.
Extrase din J. C. LARCHET
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu