În Evanghelie se spune limpede că vremea învierii ei sosise deja;
rămăsese puţin de făcut: „nu era încă Duh Sfânt – de ce? – pentru că
Iisus încă nu Se proslăvise” (In. 7, 39). Dar iată că Domnul a înviat,
S-a înălţat la cer întru slavă, Duhul Dumnezeiesc S-a pogorât şi
omenirea a înviat, respirându-L.
Pogorârea Sfântului Duh este primul moment când omenirea respiră Duhul Dumnezeiesc. Amintiţi-vă
de proorocia lui Iezechiel despre câmpul plin de oase omeneşti.
Amintiţi-vă cum la cuvântul lui s-au adunat iarăşi oasele, cum s-au
acoperit apoi cu vine, cu carne şi cu piele, dar duh încă nu se află în
ele. Şi i s-a zis proorocului: „prooroceşte despre Duh” „şi am proorocit”
(Iez. 37, 9-10) – şi totul a înviat. Acel câmp de oase preînchipuie
omenirea căzută, care în depărtarea sa de Dumnezeu nu avea în sine viaţă
şi era lipsită de duh, precum spune Apostolul. Domnul însă n-a
părăsit-o, ci a pregătit-o în vederea primirii învierii prin felurite
lucrări ale purtării Sale de grijă. Se poate spune că la vremea arătării
Mântuitorului Hristos ea era gata pe deplin să primească o viaţă nouă:
semăna cu un hoit întreg, în care oasele erau unite prin încheieturi şi
acoperite de vine, de trup şi piele, şi numai duhul lipsea din ea. În
Evanghelie se spune limpede că vremea învierii ei sosise deja; rămăsese
puţin de făcut: nu era încă Duh Sfânt – de ce? – pentru că Iisus încă nu Se proslăvise (In.
7, 39). Dar iată că Domnul a înviat, S-a înălţat la cer întru slavă,
Duhul Dumnezeiesc S-a pogorât şi omenirea a înviat, respirându-L.
(Sfântul Teofan Zăvorâtul, Răspunsuri la întrebări ale intelectualilor, vol. 2, Editura Sophia, 2007, p. 71)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu