Nu avem dragoste, de aceea nu-i simţim ca pe fraţii noştri pe toţi
oamenii şi ne smintim de viata lor. Toti formăm o familie mare şi suntem
fraţi, pentru că toţi oamenii sunt copiii lui Dumnezeu.
Părinte, cum poate trăi cineva corect şi creştineşte în societatea
de astăzi, fără să se smintească de oamenii care trăiesc departe de
Dumnezeu?
- De ce să se smintească de ceilalţi care nu sunt aproape de Dumnezeu?
Dacă ar fi fost dintr-o familie cu şapte-opt copii şi pe unul-doi din
fraţi i-ar fi tras satana şi ar fi trăit o viaţă păcătoasă, l-ar fi
smintit viaţa lor păcătoasă?
- Nu, ci l-ar fi durut, deoarece ar fi fost vorba de fraţii lui.
- Aşadar, răul se află în noi. Nu avem dragoste, de aceea nu-i simţim
ca pe fraţii noştri pe toţi oamenii şi ne smintim de viata lor. Toti
formăm o familie mare şi suntem fraţi, pentru că toţi oamenii sunt
copiii lui Dumnezeu. Dacă, într-adevăr, am simţi că toţi oamenii suntem
fraţi, ne-ar durea pentru cei ce trăiesc în păcat şi nu ne-ar sminti
viaţa lor păcătoasă, ci ne-am ruga pentru ei.
Iar dacă ne smintim, răul se află în noi, nu este înafară de noi. Când
ne smintim, să ne spunem nouă înşine: „Tu pe câţi ai smintit? Şi nu vrei
să-l rabzi pe fratele tău? Pe tine cum te rabdă Dumnezeu, cu atâtea
câte faci?". Gândiţi-vă la Dumnezeu, la Maica Domnului, la îngeri, care
îi văd pe pământ pe toţi oamenii - ca şi cum s-ar afla într-un balcon
mare şi îi văd pe oameni, care sunt adunaţi în piaţă - pe unii cum fură,
pe alţii cum se ceartă, pe alţii cum păcătuiesc trupeşte etc. Cum îi
rabdă? Cum rabdă ei toată răutatea şi păcatul ce există în lume? Iar
noi să nu răbdăm pe fratele nostru? Este înfricoşător!
- Părinte, ce înseamnă ceea ce spune Apostolul Pavel: Dumnezeul nostru este foc mistuitor? (Evr. 12, 29)
- Dacă arunci într-un cuptor hârtii, gunoaie, ce se va întâmpla cu ele?
Nu vor arde? Aşa şi în omul duhovnicesc, orice i-ar arunca diavolul,
arde. „Foc mistuitor!" Când în om se aprinde flacăra dumnezeiască, toate
ard. După aceea nu se mai lipesc de el gândurile murdare. Adică
diavolul nu încetează să-i arunce gânduri murdare, dar omul duhovnicesc
este „foc" care le arde. După aceea diavolul oboseşte şi se opreşte. De
aceea şi Apostolul Pavel spune: Toate sunt curate celor curaţi.
La cei curaţi toate sunt curate, nu există nimic necurat. Pe cei curaţi
şi în noroi de îi vei arunca, rămân curaţi, ca razele soarelui, care
oriunde ar cădea, rămân luminoase şi curate.
Omul duhovnicesc, fiind ajutat de omul cel sfânt, se schimbă în
înţelesul cel bun, iar de omul trupesc nu se vatămă îl vede, îl doare
pentru el, dar nu păţeşte nici un rău. Un om aflat într-o stare
duhovnicească de mijloc se schimbă în bine de către un om duhovnicesc,
dar se poate schimba şi în rău de un om trupesc. Omul trupesc nu-l
înţelege pe cel sfânt şi se sminteşte de cel trupesc asemenea lui.
Îndrăcitul văzând pe sfânt fuge, în timp ce omul trupesc se duce la
sfânt să-l ispiteas că şi să-l smintească. Unul care a ajuns în starea
sodomiţilor se sminteşte chiar şi de îngeri (vezi Fac. 19, 15). Omul
smerit, chiar şi neexperimentat duhovniceşte de ar fi, distinge pe
îngerul lui Dumnezeu de diavol, pentru că are curăţie duhovnicească şi
se înrudeşte cu îngerul. În timp ce omul egoist şi trupesc, pe lângă
faptul că este lesne înşelat de diavolul cel viclean, transmite şi el
viclenia, iar prin senzualitatea lui provoacă şi vatămă sufletele
bolnăvicioase cu microbii lui duhovniceşti.
(Cuviosul Paisie Aghioritul, Cuvinte duhovnicești, vol. 2: Trezvie duhovnicească, traducere de Ieroschimonah Ștefan Nuțescu, Ed. a 2-a, Editura Evanghelismos, București, 2011, pp. 64-66)doxologia.ro/cuvinte-duhovnicesti/cum-poate-trai-cineva-corect-crestineste-societatea-de-astazi-fara-sa-se
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu