Curăţia inimii, sau observarea şi păzirea minţii, al cărei chip este
Noul Testament, dacă e ţinută de noi cum trebuie, taie toate patimile şi
toate relele.
Vechiul Testament este icoana ascezei trupeşti, iar Evangheliile sau
Noul Testament sunt icoane ale curăţiei inimii: „Postul, înfrânarea,
culcarea pe jos, starea în picioare, privegherea şi celelalte care se
obişnuiesc în legătură cu trupul fac să se liniştească partea afectivă
(pasională) a trupului de păcatul cu fapta. Ele sunt o strunire a omului
nostru din afară şi un paznic împotriva patimilor cu fapta, ba mai
mult, ele ne păzesc, sau ne împiedică şi de la păcatele cu mintea.
Curăţia inimii, sau observarea şi păzirea minţii, al cărei chip este
Noul Testament, dacă e ţinută de noi cum trebuie, taie toate patimile şi
toate relele, dezrădăcinându-le din inimă, şi aduce în schimb bucurie,
bună nădăjduire, străpungere, plâns şi lacrimi, cunoştinţă de noi înşine
şi de păcatele noastre, pomenirea morţii, smerenie adevărată, iubire
nesfârşită faţă de Dumnezeu şi de oameni, şi dragoste dumnezeiască din
inimă".
Fără a ignora asceza trupească, care este absolut necesară, Sfinţii
Părinţi acordă o mai mare atenţie curăţiei inimii. Asceza trupească
pregăteşte terenul pentru lupta lăuntrică cu patimile - însă cel ce o
practică fără a se angaja şi în asceza lăuntrică trăieşte în perioada
Vechiului Testament. Strădania de a ne purifica inima presupune
alungarea „norilor răutăţii din văzduhul inimii". Numai astfel îl vom
putea vedea pe „Soarele dreptăţii, pe Iisus". Numai astfel ni se vor
lumina, „întrucâtva, în minte, înţelesurile măreţiei Lui".
(Mitropolit Hierotheos Vlachos, Psihoterapia ortodoxă: știința sfinților părinți, traducere de Irina Luminița Niculescu, Editura Învierea, Arhiepiscopia Timișoarei, 1998, pp. 225-226)doxologia.ro/cuvinte-duhovnicesti/asceza-trupeasca-curatia-inimii
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu