Părinţii spun că, deşi Adam era matur cu trupul şi foarte înalt cu
cugetul, totuşi era încă foarte naiv, nefiind încercat. Era în starea
bunătăţii fără să fi fost ispitit de către rău.
STUDENT: Când Adam a căzut, şi-a dat seama în acel moment că are voinţă liberă?
Părintele SERAFIM: De îndată ce nu a ascultat, şi-a dat seama că era
gol, a văzut că fugea de Dumnezeu şi a început să caute scuze. Cu alte
cuvinte, i s-a deschis întreaga cale care este urmarea păcatului. Deci a
văzut acest adânc în el însuşi - că era în stare să aleagă răul, chiar
dacă nu ar fi vrut cu adevărat s-o facă.
STUDENT: Deci nu era cu totul conştient de voia sa liberă până în acel moment?
Părintele SERAFIM: Ei bine, Părinţii spun că, deşi era matur cu trupul
şi foarte înalt cu cugetul, totuşi era încă foarte naiv, nefiind
încercat. Era în starea bunătăţii fără să fi fost ispitit de către rău.
STUDENT: Deci a ştiut Adam ce anume face atunci când a căzut?
Părintele SERAFIM: Ştia un lucru: că există o poruncă. Dar nu era încă
încercat în ascultarea poruncilor şi, în simplitatea sa, a căzut.
STUDENT: înainte de a mânca din măr, Adam conştientiza ce este răul?
Părintele SERAFIM: Cred că începutul conştientizării răului a fost,
probabil, atunci când a observat că există ispite. De nu ar fi căzut,
conştientizarea în sine i-ar fi putut fi ca şi cum ar fi gustat din pom
fără a cădea. Dacă ar fi fost matur şi pregătit, ar fi putut cunoaşte
urmările răului fără a cădea el însuşi în rău.
Totuşi, aceasta e doar părerea mea. Părinţii nu vorbesc despre acest
aspect aparte, dar spun că pomul cunoaşterii binelui şi răului este
numai pentru oameni maturi.
(În treacăt fie spus, nici unul dintre Sfinţii Părinţi nu spune că
fructul a fost măr. Nu ni se spune nimic anume despre aceasta; era doar
un pom cu fructe.)
(Ieromonah Serafim Rose, Cartea facerii, crearea lumii noi și întâiul om: perspectiva creștin-ortodoxă, traducere din limba engleză de Constantin Făgețan, Ed. a 2-a, rev., Editura Sophia, București, 2011, pp. 317-318)
doxologia.ro/cuvinte-duhovnicesti/vointa-libera
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu